Spring naar inhoud

Journalist-auteur

De 250 blikken film van Kees Hin ontstond uit de jarenlange samenwerking met Hin. Alle films staan beschreven in het boek dat is geïllustreerd met (werk) foto's en memorabilia. Het boek verscheen tijdens de opening van een retrospectief in Eye-Filmmuseum. Inclusief DVD film Herberg van het geheugen van Barbara den Uyl, Filmfonds/Lecturium, 2016. 

Genomineerd voor de Louis Hartlooper prijs voor beste filmpublicatie 2016

 

Beeldend kunstenaar Jan Schoonhoven (1914-1994) is wereldberoemd met zijn sublieme witte reliëfs van papier. Minder bekend is zijn alledaagse leven als ambtenaar bij de PTT. De biografieschets Ik een nieuwe Mondriaan? Ik ben een ouwe Schoonhoven! kwam voort uit research voor de film Jan Schoonhoven, beambte 18977. In de Engelse vertaling: Zero Man Jan J. Schoonhoven, Dutch artist and civil servant. Fonds BKVB/Free Musketeers 2014. Bewerkte versies bij Lecturium, Boek Scout, 2020. Link   

'Een kunstwerk dat verloedert doet me erg veel zeer', aldus beeldhouwer Marius van Beek (1921-2003). In De Vogel, fotoboek met tekst, onderzocht ik de staat van zijn beelden in de openbare ruimte, waar ze ooit zijn geplaatst en hoe ze er nu bijstaan. Fonds BKVB, Stichting Marius van Beek, 2013  Link

Aanleiding voor de biografieschets De Grote Illusie, leven en liefde van Ellen en Gerry Waller was het archief van dit filmrecensenten-echtpaar dat zij schonken aan het Filmmuseum. Aan de hand van krantenartikelen, foto's en documenten was een verhaal te destilleren over dit Duits-joodse emigrantenpaar dat in de oorlog het kamp Bergen-Belsen had doorstaan. Na de bevrijding maakte Ellen naam als filmcritica. Met haar liefde en kennis voor film en oog voor detail bracht ze met haar NRC Handelsblad-recensies ontroering bij de lezers teweeg, net als in de film. Het zou een film over hun leven worden, maar toen het plan niet doorging, verscheen dit boek en daarna een vertaling voor een Amerikaans familielid (manuscript, 2002).    (flaptekst) Het rijk geïllustreerd verhaal van twee overlevers. ‘De Wallers’ hielden van het experiment, waren geziene gasten op filmfestivals, onderhielden vriendschappelijke contacten met nationale en internationale filmers. Tot het einde van hun leven zetten Ellen en Gerry Waller een kritisch stempel op de wereld van de film en bleef hun liefde, ondanks zware beproevingen, onvoorwaardelijk. Fonds Journalistieke Projecten/Uitgeverij de Geus).

De kracht van het detail

Manuscripten bij de gelijknamige film Otto Frank, de vader van Anne (2010) en 'Go get 'em girl!' (2016) over de filmproductie Brimstone door Els Vandevorst (niet gepubliceerde opdrachten).

Feiten dansen, woorden zingen, over het nagelaten journalistieke werk van vriendin Ida Overdevest (1953-1997), coauteur, uitgeverij Parterre, 1998.                 

Uit ‘Ziel, zaligheid en zoute tranen' (…) Ida had eigenlijk sportverslaggeefster willen worden (...) Eigenlijk paste de optimistische sportverslaggeving goed bij Ida. Ik hoor haar weer overtuigend vertellen over voetbal, hoe je het leven kunt vergelijken met een wedstrijd. Hoe je je als speler handhaaft, hoe je verdedigt en aanvalt, je tegenstander omzeilt, tackelt. Hoe je iedere keer opnieuw een nieuwe poging waagt en niet opgeeft. Over winnen en verliezen. Een avond lang heeft ze me erover onderhouden. Dat was later, op de Alexanderkade, toen de kinderen al geboren waren.

Feiten dansen, woorden zingen

Theresienstadt De 'Alsof Stad'  Ned. Filmmuseum Themareeks no. 30, 1995

George Stevens, Melkweg cinema/Ned. Filmmuseum, co auteur, 1986

Het stilleven van Klaas Gubbels, catalogus Fries Museum Leeuwarden, 1980

Het schilderij, een stilleven van een koffiepot en fruitschaal, gesigneerd met K.G. ’59, hing altijd in de kamer naast een eikenhouten kast en werd op den duur door planten overschaduwd. De hoek in de kamer had dezelfde groenbruine kleur als het schilderij. Wanneer het werd weggehaald voor een tentoonstelling en het er even niet hing, miste je een sfeer in huis. Er was iets weggenomen wat er hoorde. In een museum hing het dan tussen andere schilderijen van Gubbels, tussen tafels en stillevens aan een witte wand. Mensen liepen er langs. Men bekeek het op schilderkunstige waarde en vergeleek het met de andere schilderijen. Maar zo werd het – terug in de kamer – niet beoordeeld. Bij de eikenhouten kast en de planten kreeg het weer z'n eigen, groenbruine kleur terug (…)

Nikki het prinsesje, vormgeving en illustratie Esther Cremers, kleine oplage, 2000

1970-1974 School voor de Journalistiek, Utrecht
Tekenen/model Kunstacademies, Arnhem en Utrecht

1974-1995 Freelance journalist, redacteur, correspondent, scouter voor o.a.: Jeugdwerk Nu, Skoop, Hollands Diep, NRC Handelsblad, De Volkskrant, Zone 3, The Hollywood Reporter, Flash Back, Vpro.

1986-88 De Melkweg,  publiciteit

2000-01 KleurNet, lokale tv Amsterdam, programmamaker, interviewer

2002-07 De Pijp Krant, Taal voor het leven, vrijwilligerswerk