Spring naar inhoud

Journalist-auteur


Warning: Undefined array key "file" in /var/www/clients/client35991/web56582/web/wp-includes/media.php on line 1723

Deprecated: preg_match(): Passing null to parameter #2 ($subject) of type string is deprecated in /var/www/clients/client35991/web56582/web/wp-includes/media.php on line 1723
Geschiedenis van het dagboek etalage boekhandel Blankevoort, Amstelveen juli 2022
https://www.parool.nl/kunst-media/sandra-van-beek-dook-in-de-geschiedenis-van-het-achterhuis-anne-frank-is-van-iedereen-de-hele-wereld-leest-mee~
https://www.trouw.nl/binnenland/het-werk-van-anne-frank-is-kunst-zo-goed-is-het-geschreven~
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/06/30/otto-frank-leefde-na-de-oorlog-door-voor-het-dagboek-van-zijn-dochter-anne-

De 250 blikken film van Kees Hin nominatie Louis Hartlooper prijs voor beste filmpublicatie 2016. Alle films van de eigenzinnige maker Hin in dit ene boek met credits, (werk) foto's, memorabilia. Filmfonds/Lecturium, 2016.  Printing on demand uitgave Boek Scout, 2020.
De biografieschets Ik een nieuwe Mondriaan? Ik ben een ouwe Schoonhoven! kwam voort uit research voor de film Jan Schoonhoven, beambte 18977. Schoonhoven (1914-1994) is wereldberoemd met zijn sublieme witte reliëfs van papier. Minder bekend is zijn alledaagse leven als ambtenaar bij de PTT. In Engelse vertaling: Zero Man Jan J. Schoonhoven, Dutch artist and civil servant. Fonds BKVB/Free Musketeers 2014. Lecturium, Boek Scout, 2020. Link   

'Een kunstwerk dat verloedert doet me erg veel zeer', zei mijn vader Marius van Beek (1921-2003). Dit fotoboek De Vogel met tekst toont zijn beelden, waar en hoe ze zijn geplaatst en hoe ze er nu bijstaan: prachtig en desolaat. Fonds BKVB, Stichting Marius van Beek, 2013  Link

Uit krantenartikelen, foto's, documenten uit het archief van dit filmrecensenten-echtpaar en interviews met vrienden is een verhaal gedestilleerd. Het Duits-joodse emigrantenpaar had in de oorlog het kamp Bergen-Belsen doorstaan. Na de bevrijding maakte Ellen naam als filmcritica. Met haar liefde en kennis voor film en oog voor detail bracht ze met haar recensies ontroering bij de lezers teweeg, net als in de film. Nadat een film over hun leven niet doorging, verscheen dit boek en is een Engelse vertaling ervan gemaakt voor een Amerikaans familielid (manuscript, 2002). Het rijk geïllustreerd verhaal van twee overlevers. ‘De Wallers’ hielden van het experiment [...] Tot het einde van hun leven zetten Ellen en Gerry Waller een kritisch stempel op de wereld van de film en bleef hun liefde, ondanks zware beproevingen, onvoorwaardelijk. Fonds Journalistieke Projecten/Uitgeverij de Geus).

De kracht van het detail

Manuscripten 'Go get 'em girl!' (2016) over de filmproductie Brimstone door Els Vandevorst

Feiten dansen, woorden zingen, over het nagelaten journalistieke werk van vriendin Ida Overdevest (1953-1997), coauteur met Liesbeth Sluiter en Mieka Vroom, uitgeverij Parterre, 1998.                 

Uit Ziel, zaligheid en zoute tranen: Ida had sportverslaggeefster willen worden. Eigenlijk paste de optimistische sportverslaggeving goed bij haar. Ik hoor Ida weer overtuigend vertellen over voetbal, hoe je het leven kunt vergelijken met een wedstrijd. Hoe je je als speler handhaaft, hoe je verdedigt en aanvalt, je tegenstander omzeilt, tackelt. Hoe je iedere keer opnieuw een nieuwe poging waagt en niet opgeeft. Over winnen en verliezen. Een avond lang heeft ze me erover onderhouden. Dat was later, op de Alexanderkade, toen de kinderen al geboren waren.

Feiten dansen, woorden zingen

Theresienstadt De 'Alsof Stad'  Ned. Filmmuseum Themareeks no. 30, 1995
Het stilleven van Klaas Gubbels, Fries Museum Leeuwarden, 1980

Het schilderij, een stilleven van een koffiepot en fruitschaal, gesigneerd met K.G. ’59, hing altijd in de kamer naast een eikenhouten kast en werd op den duur door planten overschaduwd. De hoek in de kamer had dezelfde groenbruine kleur als het schilderij. Wanneer het werd weggehaald voor een tentoonstelling en het er even niet hing, miste je een sfeer in huis. Er was iets weggenomen wat er hoorde. In een museum hing het dan tussen andere schilderijen van Gubbels, tussen tafels en stillevens aan een witte wand. Mensen liepen er langs. Men bekeek het op schilderkunstige waarde en vergeleek het met de andere schilderijen. Maar zo werd het – terug in de kamer – niet beoordeeld. Bij de eikenhouten kast en de planten kreeg het weer z'n eigen, groenbruine kleur terug […]

George Stevens filmretrospectief

Nikki het prinsesje, vormgeving en illustratie Esther Cremers, kleine oplage, 2000

1970-1974 School voor de Journalistiek, Utrecht
Tekenen/model Kunstacademies, Arnhem en Utrecht

1974-1995 Freelance journalist, redacteur, correspondent, scouter voor o.a.: Jeugdwerk Nu, Skoop, Hollands Diep, NRC Handelsblad, De Volkskrant, Zone 3, The Hollywood Reporter, Flash Back, Vpro.

1986-88 De Melkweg,  publiciteit

2000-01 KleurNet, lokale tv Amsterdam, programmamaker, interviewer

2002-07 De Pijp Krant, Taal voor het leven, vrijwilligerswerk